Informace pro uchazeče o učitelské studium

Zvažujete učitelskou dráhu?
Studium učitelství je jedinečnou příležitostí, jak můžete nadále odborně růst a spolu s tím rozvíjet svoje dovednosti plánovat, komunikovat, poskytovat podporu či reflektovat. Představu toho, jakými kompetencemi má být vybaven absolvent učitelských programů, vám může nabídnout Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Ten představuje cíle učitelské přípravy na Masarykově univerzitě, podle kterých je plánováno učitelské studium.

Studium učitelství zahrnuje i situace, které mohou být některými studenty vnímány jako náročnější. Než se proto rozhodnete, zda je pro vás tato cesta ta pravá, doporučujeme se s možnými výzvami učitelského studia blíže seznámit.

Výzvy učitelského studia

Adaptace na nová prostředí

Na profesi učitele se nelze připravit bez praxe. Učitelské studium zahrnuje realizaci pedagogických praxí, které se odehrávají přímo ve školách a školních třídách. Přechod do nového prostředí, adaptace na toto prostředí a začleňování se do nového kolektivu ale mohou pro některé studenty či studentky představovat výzvu, o které je dobré vědět dopředu.

Vedení a řízení třídy

Vedení a řízení vyučovacích hodin, z nichž některé zahrnují zvládání náročného chování žáků ve školách, je neoddělitelnou součástí pedagogické praxe. Studenti učitelství přitom běžně vedou výuku ve třídách s žáky jen malinko mladšími, než jsou oni sami.

Nečekané situace vyžadující flexibilitu a improvizaci

Výuka je živý organismus, a učitelé proto místy nutně musí reagovat na nenadálé situace ve výuce. Přizpůsobit výuku podle aktuálních potřeb žáků a podle situace ve třídě je důležitou součástí učitelského instrumentáře.

Poskytování zpětné vazby

Během praxe studenti aktivně spolupracují s didaktiky, provázejícími učiteli i spolužáky, jež jim poskytují zpětnou vazbu. Zpětná vazba je totiž cenným nástrojem pro profesní růst. Schopnost vyslechnout si konstruktivní zpětnou vazbu a vyhodnocovat její přínos pro další praxi je důležitou součástí profesního vývoje.

Sebereflexe

Ochota a dovednost reflektovat vlastní zkušenosti je zásadní pro všechny učitel. Naše studium učitelství je proto vystavěno na tzv. reflektivním přístupu, což znamená, že studenti jsou vedeni k tomu, aby se vraceli ke svým zkušenostem, sdíleli je s ostatními a pokoušeli se jim komplexně porozumět.

Spolupráce

Učitelství není izolovaná profese, ačkoli se to ještě občas říká. Během svého studia budete pravidelně spolupracovat nejen se svými spolužáky, ale také s provázejícími učiteli, například v rámci tandemové výuky. Během studia tedy budete plánovat, vyučovat i reflektovat ve spolupráci s druhými. Bez ostatních to zkrátka v učitelském studiu (a ostatně ani při výkonu profese učitele) nejde.

Podpora během studia

Během studia budete mít přístup k podpoře od vyučujících, provázejících učit a spolužáků. Náš tým je zde pro vás, aby vám pomohl překonávat případné obtíže a úspěšně zvládnout náročné situace spojené s výukou a odbornými praxemi. Studenti jsou průběžně informováni o konkrétních nárocích a očekáváních, a to jak ve vztahu k teoretické přípravě, tak i v průběhu praxí.

Potřebujete-li více informací o studiu učitelství pro studenty se specifickými nároky, neváhejte kontaktovat naše studijní oddělení.