Výstupy

1. Adaptované dotazníky učebních stylů a strategií

Hlavním účelem tohoto výstupu bylo povzbudit studující ke strategickému přemýšlení o svém učení a možnostech, jak rozšířit repertoár učebních strategií, které využívají.

Cílem proto bylo:

  • Vyhodnotit stávající nástroje zaměřené na zkoumání stylů učení a přizpůsobit je potřebám N/neslyšících a nedoslýchavých studentů.
  • Vytvořit snadno použitelné a zároveň efektivní dotazníky učebních strategií, které umožní N/neslyšícím a nedoslýchavým tyto nástroje plně využívat. 
  • Nabídnout učitelům výukové plány, jak tyto nástroje využít. 

Výstupy jsou:

  1. Reflektivní nástroj nazvaný "Explore the Way You Learn: An Accessible Reflective Tool (Not Only) for Deaf and Hard of Hearing Learners" („Zjistěte, jak se učíte: Přístupný reflektivní nástroj (nejen) pro neslyšící a nedoslýchavé studenty“) založený na Inventáři stylu učení od Cohena, Oxfordové a Chiové (2001). Obsahuje ilustrace vytvořené mladou polskou nedoslýchavou výtvarnicí Marií Skoczyńskou.
  2. Čtyři krátké testy učebních strategií, které studentům pomohou zjistit, jak přistupují k učení slovní zásoby, procvičování mluvení, psaní a čtení v cizím jazyce, a navrhnou jim nové strategie, které mohou vyzkoušet. 
  3. Dva adaptovatelné výukové plány jsou součástí Výstupu 3.

Výstupy jsou k dispozici zde.
 


2. Výzkum v oblasti učebních stylů a strategií neslyšících a nedoslýchavých studentů

Projekt si vytknul za cíl lépe prozkoumat a pochopit učební preference N/neslyšících a nedoslýchavých studentů. Byl proto proveden průzkum učebních stylů pomocí adaptovaného nástroje (viz Výstup 1). Výzkum se zaměřil na N/neslyšící a nedoslýchavé studenty ve věku 18–35 let.

Zpráva z výzkumu ke stažení.
 


3. Sada materiálů pro učitele

Sada materiálů nabízí praktické, přizpůsobitelné tipy a doporučení pro okamžité použití ve výuce, které učitelům pomohou zorientovat se ve výsledcích projektu a využít je. 

Sada obsahuje:

  • Výukový plán s tipy na využití reflektivního nástroje
  • Výukový plán s tipy na využití minidotazníků učebních strategií
  • Tři případové studie Neslyšících a slyšících učitelů, které pojednávají o zkušenostech učitelů s výukou Neslyšících studentů

Výstupy jsou k dispozici zde. Případové studie 1, 2 a 3 jsou k dispozici ke stažení: case study 1, case study 2, case study 3.
 


4. Videobanka zkušeností studentů

Tato videobanka je sbírkou videorozhovorů s N/neslyšícími a nedoslýchavými studenty, kteří úspěšně studijí cizí jazyky, a dělí se o svoje cesty a vztah k učení cizích jazyků, a sdílí tipy a strategie, které mohou další inspirovat. 

Videobanka obsahuje: 

  • Čtyři videorozhovory
  • Čtyři plány aktivit pro učitele a studenty

Výstup je  k dispozici zde.
 


5. Bonusové výstupy

  1. Doplňková mobilita – Díky grantu Erasmus+ (Klíčová akce 1) jsme k první letní škole zorganizovali navíc mobilitu pracovníků s neslyšící a nedoslýchavou mládeží nazvanou Telč 22. Díky grantu jsme podpořili mezikulturní výměnu a dosah akce. Více informací na stránce Telč 22.
  2. Odborná publikace – Projekt dal impuls pro vznik publikace o učebních stylech a preferencích studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Kniha je aktuálně ve schvalovacím procesu. 
  3. Lexikografická inovace – Během práce na projektu vzniklo nové sloveso, "to langskill," které zachycuje ducha celého projektového záměru. Slovníkový vstup ke dostupný ve slovníku znakových jazyků Dictio: Langskill Entry.
  4. Sekce Slovní druhy ve znakovém jazyce – Byly vypracovány popisy slovních druhů českého znakového jazyka se zaměřením na slovesa, gramatickou shodu a orální komponenty. Tyto popisy, přeložené do českého znakového jazyka, obsahují názorné příklady a byly začleněny do platformy Dictio: Sign Language Categories.