Výstupy
1. Adaptované dotazníky učebních stylů a strategií
Hlavním účelem tohoto výstupu bylo povzbudit studující ke strategickému přemýšlení o svém učení a možnostech, jak rozšířit repertoár učebních strategií, které využívají.
Cílem proto bylo:
- Vyhodnotit stávající nástroje zaměřené na zkoumání stylů učení a přizpůsobit je potřebám N/neslyšících a nedoslýchavých studentů.
- Vytvořit snadno použitelné a zároveň efektivní dotazníky učebních strategií, které umožní N/neslyšícím a nedoslýchavým tyto nástroje plně využívat.
- Nabídnout učitelům výukové plány, jak tyto nástroje využít.
Výstupy jsou:
- Reflektivní nástroj nazvaný "Explore the Way You Learn: An Accessible Reflective Tool (Not Only) for Deaf and Hard of Hearing Learners" („Zjistěte, jak se učíte: Přístupný reflektivní nástroj (nejen) pro neslyšící a nedoslýchavé studenty“) založený na Inventáři stylu učení od Cohena, Oxfordové a Chiové (2001). Obsahuje ilustrace vytvořené mladou polskou nedoslýchavou výtvarnicí Marií Skoczyńskou.
- Čtyři krátké testy učebních strategií, které studentům pomohou zjistit, jak přistupují k učení slovní zásoby, procvičování mluvení, psaní a čtení v cizím jazyce, a navrhnou jim nové strategie, které mohou vyzkoušet.
- Dva adaptovatelné výukové plány jsou součástí Výstupu 3.
Výstupy jsou k dispozici zde.
2. Výzkum v oblasti učebních stylů a strategií neslyšících a nedoslýchavých studentů
Projekt si vytknul za cíl lépe prozkoumat a pochopit učební preference N/neslyšících a nedoslýchavých studentů. Byl proto proveden průzkum učebních stylů pomocí adaptovaného nástroje (viz Výstup 1). Výzkum se zaměřil na N/neslyšící a nedoslýchavé studenty ve věku 18–35 let.
Zpráva z výzkumu ke stažení.
3. Sada materiálů pro učitele
Sada materiálů nabízí praktické, přizpůsobitelné tipy a doporučení pro okamžité použití ve výuce, které učitelům pomohou zorientovat se ve výsledcích projektu a využít je.
Sada obsahuje:
- Výukový plán s tipy na využití reflektivního nástroje
- Výukový plán s tipy na využití minidotazníků učebních strategií
- Tři případové studie Neslyšících a slyšících učitelů, které pojednávají o zkušenostech učitelů s výukou Neslyšících studentů
Výstupy jsou k dispozici zde. Případové studie 1, 2 a 3 jsou k dispozici ke stažení: case study 1, case study 2, case study 3.
4. Videobanka zkušeností studentů
Tato videobanka je sbírkou videorozhovorů s N/neslyšícími a nedoslýchavými studenty, kteří úspěšně studijí cizí jazyky, a dělí se o svoje cesty a vztah k učení cizích jazyků, a sdílí tipy a strategie, které mohou další inspirovat.
Videobanka obsahuje:
- Čtyři videorozhovory
- Čtyři plány aktivit pro učitele a studenty
Výstup je k dispozici zde.
5. Bonusové výstupy
- Doplňková mobilita – Díky grantu Erasmus+ (Klíčová akce 1) jsme k první letní škole zorganizovali navíc mobilitu pracovníků s neslyšící a nedoslýchavou mládeží nazvanou Telč 22. Díky grantu jsme podpořili mezikulturní výměnu a dosah akce. Více informací na stránce Telč 22.
- Odborná publikace – Projekt dal impuls pro vznik publikace o učebních stylech a preferencích studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Kniha je aktuálně ve schvalovacím procesu.
- Lexikografická inovace – Během práce na projektu vzniklo nové sloveso, "to langskill," které zachycuje ducha celého projektového záměru. Slovníkový vstup ke dostupný ve slovníku znakových jazyků Dictio: Langskill Entry.
- Sekce Slovní druhy ve znakovém jazyce – Byly vypracovány popisy slovních druhů českého znakového jazyka se zaměřením na slovesa, gramatickou shodu a orální komponenty. Tyto popisy, přeložené do českého znakového jazyka, obsahují názorné příklady a byly začleněny do platformy Dictio: Sign Language Categories.