Výstava výtvarných děl studia Open Art
Realizace výstavy: od února do října 2024
Autoři vystavených děl – ze studia Open Art na PdF MU: Petr Kolař, Ondřej Farkas, Jakub Čech, Pavla Pravdíková, Lucie Němcová, Tomáš Koudelka, Zuzana Kadlcová, Viktorie Bodnárová
Kurátoři výstavy: Pavel Sochor, Julie Rychtecká
Experimentální textové popisy pro potřeby nevidomých: AI prostřednictvím aplikace
Be my Eyes
Výstavní projekt představuje výběr artefaktů z dlouholeté tvorby skupiny autorů s jinakostí, které můžeme zařadit do současného umění art brut či outsider art. Vystavená díla zprostředkovávají autorské vnímání světa kolem sebe i jich samotných a nabízejí divákovi pohled do světa jejich fantazie. Výtvarná tvorba se tak ukazuje jako specifický druh funkční multismyslové komunikace, která navíc u autorů s jinakostí napomáhá naplňovat i myšlenku resilience.
- David Weigl, bez názvu (2023)
Na obrázku je umělecké dílo tvořené černými inkoustovými skvrnami různých velikostí na bílém pozadí. Skvrny jsou rozmístěny náhodně po celé ploše papíru.
- Petr Kolař, “Petr” (2023)
Na obraze je abstraktní kompozice s čistými barvami a geometrickými tvary. Obraz je rozdělen na čtyři obdélníkové sekce, každá vyplněná jinou barvou. V levém horním rohu je zelená, v pravém horním rohu je žlutá, v levém dolním rohu je modrá a v pravém dolním rohu je červená. Bílé linie tvoří nepravidelnou síť, která se protíná napříč různými barvami, a vytváří tak dojem, že barvy jsou rozděleny do menších sekcí.
- Petr Kolař, Kytička (2023)
Na obraze jsou hrubé tahy štětcem vytvořené v abstraktním stylu. Barvy jsou rozděleny do několika velkých bloků. V horní části je světle žlutá barva, která se mísí s bílou. Pod ní je velký blok zelené barvy s vertikálními pruhy tmavě zelené a bílé. V pravém horním rohu je tmavě modrá. V dolní části obrazu je široký pruh růžové barvy, pod nímž je úzký pruh šedé a pod tím je velký blok červenohnědé barvy. V pravém dolním rohu je malý blok tmavě modré.
- Petr Kolař, Můj svět – cyklus 5 (2019)
Na obrázku je barevný abstraktní obraz složený z mnoha nepravidelných geometrických tvarů. Tyto tvary jsou vyplněny různými výraznými barvami, jako jsou červená, žlutá, zelená, modrá, oranžová, fialová, růžová, hnědá a černá. Tvary jsou rozmístěny náhodně a vytvářejí mozaikový efekt.
- Ondřej Farkas, bez názvu (2022)
Obraz má jednoduchý design se třemi vodorovnými pruhy. Horní pruh je bílý, prostřední červený a spodní modrý.
- Pavla Pravdíková, Květina v květináči (2019)
Na obrázku je malba květiny v květináči. Květina má jeden hlavní žlutý květ uprostřed a čtyři růžové květy kolem. Květináč je červený s žlutým okrajem. Pozadí obrazu je rozděleno horizontálně, kde horní část je modrá (nebe) a spodní část je zelená s červeným a žlutým pruhem (pravděpodobně zahrada).
- Pavla Pravdíková, Vlajka (2022)
Na obrázku je abstraktní malba rozdělená na dvě vertikální sekce. Na levé straně je horní polovina v syté tyrkysové barvě, která přechází do tmavě modré u spodního okraje. Pravá sekce je rozdělena horizontálně, kde horní polovina je v syté červené a spodní polovina v pastelově růžové barvě.
- Jakub Čech, Mykény (2023)
Na obrázku je barevná kresba. V horní části je žluté pozadí s několika kreslenými postavičkami a objekty, které visí jako na šňůře. Uprostřed je velký oranžový obdélník, který připomíná květináč, a z něj vyrůstá několik hnědých čar představujících stonky rostlin. V dolní části je zelená plocha s červeným okrajem, na které jsou namalovány zelené trojúhelníky připomínající stromy nebo keře.
- Jakub Čech, Dům v Kaarisiltě (2022)
Na obraze je vidět velmi jednoduchý a abstraktní výjev, který je rozdělen na několik barevných bloků. V horní části obrazu je fialový a růžový blok, který představuje stěnu s okny a dveřmi. Okna jsou zvýrazněna žlutou, modrou a růžovou barvou, zatímco dveře jsou oranžové s křížem uprostřed. V dolní části obrazu jsou bloky zelené, oranžové a červené barvy, které představují zem. Po obou stranách obrazu jsou tmavě hnědé a černé vertikální bloky, které mohou představovat stromy nebo sloupy. Celkově je obraz velmi jednoduchý a hrubý s výraznými konturami a silnými barvami.
Lidský komentář k popisu AI: V horní části obrazu není stěna s okny, ale barevný blok, v němž jsou namalovány miniaturní barevné domky.
- Viktorie Bodnárová, Žlutá a růžová (2021)
Na obrázku je abstraktní malba s výraznými tahy štětcem. Barvy jsou teplé tóny – žlutá, růžová a béžová. Žlutá barva je v dolní části, růžová uprostřed a béžová nahoře.
- Zuzana Kadlcová, Yugi moto (2023)
Na obraze je abstraktní malba s dominantní modrou barvou na pozadí. V centru je postava, která má zdánlivě roztažené ruce do stran a na hlavě má něco, co připomíná klobouk nebo korunu. Postava je obklopena tmavými a světlými šmouhami, které mohou představovat listy nebo jiné přírodní prvky. V pravém dolním rohu je malý oranžový objekt, který by mohl být květinou nebo zvířetem.
- Zuzana Kadlcová, Power Rangers (2023)
Na obraze je skupina lidí namalovaná velmi hrubými tahy a výraznými barvami. Postavy jsou stylizované, s velkými hlavami a malými těly. V pozadí je žlutá barva a nad hlavami postav jsou napsány slova, která jsou však obtížně čitelná kvůli stylu malby.
- Zuzana Kadlcová, Snowkids (2023)
Malba zobrazuje čtyři postavy, které vypadají jako krávy nebo postavy v kravských kostýmech, s černými a bílými skvrnami. Postavy mají různé výrazy a zdá se, že jsou v pohybu. V horní části obrazu jsou červenými písmeny napsána jména: DJ Jack, Melita, Micro, Ice. V pozadí je zelená a modrá barva, která může představovat trávu a oblohu.
- Viktorie Bodnárová, Podzim (2021)
Na obrázku je abstraktní malba s horizontálními pruhy v odstínech červené a hnědé. Pruhy nejsou přesně rovné a mají různou šířku a intenzitu barvy.
- Lucie Němcová, Nový byt Donutilů, (2010)
Na obrázku je barevná abstraktní malba. Vypadá to, že byla vytvořena pomocí širokých tahů štětcem a obsahuje mnoho různých barev, jako jsou modrá, zelená, žlutá, červená, hnědá a fialová. V horní části jsou těžké fialové tahy, které mohou připomínat stromy nebo květiny. Uprostřed je žlutý kruh s černými obrysy, který může představovat slunce nebo obličej. Okolo tohoto centrálního motivu jsou různé barevné skvrny a tahy.
- Viktorie Bodnárová, Západ slunce (2021)
Na obrázku je abstraktní malba s hrubými tahy štětcem. Barvy jsou rozděleny diagonálně od horního levého rohu k dolnímu pravému. V horní části převažuje teplá oranžovo-růžová barva, která přechází do chladnějšího růžového odstínu. Spodní část obrazu je v odstínech modré a tyrkysové.
- Tomáš Koudelka, Krajina (2019)
Na obrázku je malba krajiny. V popředí je zobrazena hnědá cesta vedoucí k zelenému kopci s hradem na vrcholu. Hrad má šedé zdi a věže. Po obou stranách cesty jsou zelené stromy a keře. Vlevo od cesty jsou červené domy s hnědými střechami. Obloha je modrá s několika bílými a modrými mraky a žlutým sluncem v pravém horním rohu.
- Tomáš Koudelka, Slavkovský zámek (2023)
Na obrázku je malba zobrazující stylizovanou scénu města. V popředí je široká cesta vedoucí k velké budově s věží uprostřed. Budova má červenou střechu a hnědé stěny s mnoha okny. Po obou stranách cesty jsou další budovy s červenými střechami a hnědými stěnami. Nad budovami je modrá obloha s černými mraky. Na cestě je zelený kruh s modrými a bílými kruhy uvnitř, což může představovat fontánu nebo ozdobu.
- Lucie Němcová, Konec šmitec (2021)
Na obrázku je abstraktní malba s modrými a zelenými tóny na světle modrém pozadí. V levém dolním rohu je malý motiv, který připomíná květiny nebo rostliny, zatímco zbytek obrazu je tvořen volnými, nepravidelnými tvary a tahy štětcem. V dolní části obrazu je podpis autora a text “konec šmitec”.
- Lucie Němcová, Dušan a David (2019)
Na obraze jsou vidět abstraktní tahy štětcem v různých odstínech červené a modré barvy s několika výraznými bílými obrazci, které připomínají květiny. Celkový dojem je velmi expresivní a dynamický.